Doorgaan naar hoofdcontent

Vrijdag zonder vlees

Het is alweer maandag. Vrijdag zat ik nog in een hotelletje in de duinen op onze minihuwelijksreis.Net kerstmis geweest. Ik was me er eigenlijk niet van bewust dat het vrijdag was. Dat werd ik me plots tijdens het rijke ontbijt. Na het eten van een croissant met dik roomboter en jam, en een broodje met kaas en... ham. Sinds een jaar eet ik geen vlees meer op vrijdag.

Zeker in het begin was dat wennen en regelmatig werd ik me tijdens het eten van een boterham met leverworst bewust dat het vrijdag was.

We waren van plan die dag terug te gaan naar ons nieuwe lievelingsrestaurantje in Schoorl, voor het wildmenu met spruitjespuree en reerug. Niet dus. STUD keek wat sip. Wat is het nut van dit vasten, kun je je afvragen. De andere 6 dagen mag je wel vlees eten. Je kunt ook heerlijk vis of vegetarisch eten.

1. als je per ongeluk wel vlees eet, denk je bij de volgende maaltijd makkelijker 'dan kan ik nu ook wel vlees eten'. Dat geldt ook voor andere fouten die je maakt. Eén fout leidt tot meer fouten, want 'het maakt toch niet meer uit', zeg je tegen jezelf.
2. je moet ervoor uitkomen dat je gelooft en dat je daar ook naar handelt.
3. op dezelfde dag laten veel mensen het eten van vlees na, om een reden namelijk het herdenken van de kruisdood van Jezus. Ook al ben je de enige in het restaurant of waar dan ook, wereldwijd gezien ben je in groot gezelschap. Je bent niet de enige.

Reacties

  1. Twee dingetjes:
    - er zit een verschil in vasten en onthouding. Bij vasten eet je minder het algemeen, bij onthouding laat je een bepaald product staan. Vrijdag zijn in de Katholieke Traditie visdagen. Ik geloof omdat het vroeger een goedkoop product was, armelui's eten. Persoonlijk eet ik op vrijdag of goedkoop visje (van die koolvisblokken bij Lidl ofzo zijn mijn favoriet daarbij) of gewoon geen vis, dus geheel vegetarisch.
    - Als ik het goed lees zat je nog in het Kerstoctaat op de bewuste vrijdag. Als ik me niet vergis (en pin me er niet op vast), zijn de octafen van de Feestdagen nog steeds onderdeel van het Feest en wordt er niet gevast en onthoudt men zich niet van vlees. Nu ga je natuurlijk balen dat je niet dat stuk vlees hebt gegeten. Sorry. Maar mss wel fijn voor de toekomst.

    Verder is het een prachtige traditie, vooral als je er ook echt het lijden van Christus er bij overweegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik druk op een verkeerde knop en mijn reactie is pleite... Ik heb vandaag mijn dag niet. Tweede poging. Nee, van dat gemiste stuk gebraad lig ik niet wakker, ik realiseer me wel wat een luxe het is om uberhaupt deze keus te hebben. Over vrijstelling van onthouding tijdens het octaaf heb ik zo gauw niets kunnen vinden. Kerstoctaaf is ook een nieuw begrip, de 'acht dagen van kerstmis'. Maar leuk juist om van elkaar te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID681813.html - voor beetje informatie. Ik leer ook nog steeds bij hoor. Dat vind ik juist ook zo leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter