Doorgaan naar hoofdcontent

DIY project: monstrans maken van ijsstokjes

Monstrans van ijslolliestokjes.

Onlangs kwam ik een beschrijving tegen waarin van ijsstokjes een monstrans wordt gemaakt. Ik heb een flinke hoeveelheid ijslolliestokjes verzameld, dus daar past dit DIY project goed bij.

Eerst heb ik, volgens de gebruiksaanwijzing, stokjes versierd met waterverf en viltstiften. Deze heb ik op elkaar geplakt met houtlijm, 6 of 8 stuks, en in een houtklem laten drogen. Als je geen houtklem hebt dan heeft je moeder er misschien wel één. Of de buren.

Vervolgens plak je drie stokjes op elkaar, die gaan ook in een klem. Of een elastiekje eromheen, dat werkt in dit geval ook.

Het stokje aan de achterkant is ook met houtlijm vastgeplakt. Het lukte mij helaas niet om het met houtlijm op het houdertje te plakken. Daarom heb ik een lijmpistool gebruikt. Dat ging ook niet.

Toen heb ik een andere constructie bedacht. Zoek het midden op van de drie op elkaar geplakte stokjes. Teken dat af en boor er aan beide kanten een gaatje in. Doe daar een figuurzaagje doorheen - kinderen kunnen dat ook erg goed - en zaag een gat ter grootte van de onderkant van het houder-stokje. Als het goed is past het precies en hoef je geen lijm meer te gebruiken.

Ik heb een filmpje op YouTube gezet, waarin ik het proces laat zien van het maken van de standaard. Voor de rest van de gebruiksaanwijzing kun je dit blogje raadplegen.

Reacties